• {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
  • {{sprakVariabler[s.stegnavn]}}
{{sprakVariabler["AvbrytSkjemaUtfylling"]}}
{{sprakVariabler["InnloggingWizardKreverInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["InnloggingWizardValgfriInnlogging"]}}: {{sprakVariabler["SkjemaNavn"]}}
  • {{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltip' + innlogging.InnloggingsTooltip]}}

{{sprakVariabler['LoggInnEpost']}}

{{sprakVariabler['InnloggingWizardTooltipEpost']}}

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*{{sprakVariabler["EpostIkkeRegistrert"]}}

{{sprakVariabler["InnloggingWizardKodeIEpost"]}}

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringEpost"]}}

{{sprakVariabler["KontoAktivert"]}}

{{sprakVariabler["AktiveringsLenkeUgyldig"]}}

Nettlesersesjonen er utløpt, og utfylling som ikke er lagret kan være tapt. Vennligst last siden på nytt for å fortsette på skjemaet.

Skjemautfylling

Valg av et annet fremmedspråk enn det skolen tilbyr opplæring i

Informasjon

Valg av et annet fremmedspråk enn det skolen tilbyr opplæring i

I videregående opplæring kan du velge et annet fremmedspråk enn det skolen tilbyr opplæring i. Da er du ikke elev i fremmedspråk, men tar faget som privatist. Det innebærer at du selv er ansvarlig for å melde deg som privatist i faget, møte til eksamen der denne gjennomføres (kan være i et annet fylke) og bestå muntlig og skriftlig eksamen. Dersom du ikke består faget i løpet av ordinær opplæringstid, mister du retten til førstegangsvitnemål. Du kan ikke ombestemme deg underveis. Når du frasier deg elevretten i fremmedspråk, kan du ikke senere bli elev i faget.

Du må møte opp til undervisning i fremmedspråk helt fram til skolen gir beskjed om at du ikke lenger er elev i faget.

Å lære seg et annet språk alene er svært vanskelig. Vi anbefaler derfor ikke å velge et annet fremmedspråk om du ikke allerede kan et annet språk (morsmål) eller har en plan om å følge systematisk opplæring i språket eksempelvis via fjernundervisning/privatlærer.

Dersom du velger å ta privatisteksamenen i høstsemesteret, dekker fylkeskommunen din eksamensavgiften første gang du melder deg opp. Om du velger å ta eksamen i vårsemesteret, eller ikke består/ikke møter og må ta ny eksamen, må du betale det selv. Du må også selv betale reisen til eksamensstedet.

Hvordan melder du deg til privatisteksamen?

Oppmelding til privatisteksamen gjør du i Privatistportalen.

Frist for oppmelding er 15. september for høsteksamen.

Du slipper å betale eksamensavgift om du tar eksamen om høsten. Velg knappen "Utsett betaling" når du har meldt deg opp og bekreftet oppmeldingen i Privatistportalen.

Hvordan foregår eksamen?

Eksamenskontoret vil ha ansvaret for både den muntlige og den skriftlige eksamenen. Muntlig eksamen blir enten avholdt i eget fylke eller i ett av nabofylkene.

Du vil finne informasjon om eksamensdato og eksamenssted til både muntlig og skriftlig eksamen innen 1. november i Privatistportalen.

Hjelp
Lukk
  1. Klikk på Hjelpesymbol der du trenger hjelp til utfyllingen.
  2. Skjemaet lagrer svarene underveis i utfyllingen. Hvis du velger å avbryte ved f.eks. å lukke nettleservinduet eller trykke på Avbryt-knappen og deretter bekrefter at du vil avbryte utfyllingen,vil all informasjon bli borte.
  3. Ingenting sendes inn før du selv ber om det ved å velge Send inn-knappen. Den kommer fram etter at opplysningene er kontrollert og godkjent på oppsummeringssiden.

Utfylling og bruk

Klikk på hjelpesymbolene for informasjon om utfylling.

* Betyr obligatorisk for utfylling

Etter 20 minutt uten aktivitet kan utfylling av skjema gå tapt.

Klikk på Hjelp øverst til høyre for generell hjelp om skjema.

Vennligst vent...

Loader